شش اصل با اعتماد به نفس بودن اثر ناتانیل براندن

شش اصل با اعتماد به نفس بودن اثر ناتانیل براندن

اصول با اعتماد به نفس بودن

اصل اول – تمرین آگاهانه زندگی کردن :

ازتون می خوام دو نفر رو تصور کنید نفر اول بیدار میشه و قبل از رفتن به سر کار، کارهای همیشگیش رو میکنه همه چی هم نا مشخصه میره سر کار و وقتی بر میگرده سر خونه خیلی آگاه نیست که چیکارکرده، غذاهای آماده ای رو که سر راه خریده رو میخوره بعد تلویزیون تماشا میکنه در حالی که همسرش سعی میکنه باهاش صحبت کنه. حالا یه فرد دیگه رو تصور کنید اون بیدار میشه و به زنش میگه چقدر قدردان زندگیشونه میره سرکارش و با اشتیاق سعی میکنه شرایط کاریش رو بهتر بکنه میاد خونه و با همسرش شام میخوره و از لحظه لحظشون لذت میبرن فکر میکنید بین این دوتا آدم کدومشون اعتماد به نفس بالاتری دارن.

اصل دوم – تمرین قبول کردن خودمون :

اخیراً موهام کم پشت شدن، کاری که نکردم اینه: چرا موهای جان نمیریزه؟ چرا جان ژنتیک بهتری داره؟ راستی گفتم قد جان 195 سانته ؟ خب دلیل اینکه این کار رو نکردم اینه تو این بازی نمی تونید برنده بشید. بهتون قول میدم فرقی نمیکنه کی هستید حتی جانم نمیتونه این بازی رو ببره. من همون کار رو کردم که هر کسی که اعتماد به نفس بالاتری داشته باشه انجام میده و اون اینه چیزی که میتونی تغییر بدی رو بهتر کن و یاد بگیر چیزی که نمی تونی تغییر بدی رو بپذیری. بذارید به یه موضوع متداول اشاره کنم بعضی ها فکر می کنند قبول کردن چیزی که هستی یجوری با ارتقای خودمون در تعارضه. این طور نیست در واقع ارتقای خودمون فقط میتونه قبول کردن چیزی که هستیم باشه اگه قبول نمی کردم که موهام داره کم پشت میشه نمیرفتم دنبال این که ببینم مدل موی مناسب برای من چیه و آخرش شبیه بابی چارلتون میشدم.

اصل سوم – تمرین مسئولیت پذیری :

من آدم های زیادی رو میشناسم که اونقدر از لحاظ جسمی نامتناسبند که مهم ترین چیز ها تو زندیگشون مثل سلامتی و روابطشون به خطر می افته خیلی از این آدما وقتی باهاش رو به رو میشند یه کلک کوچیک یاد گرفتند که جدیداً خیلی هم مد شده ظاهراً خیلی از آدم هایی که میشناسم به خاطر عوارض دارویی ناسالم شدند. باید بگم منظورم این نیست که این شرایط وجود نداره فقط می خوام بگم که 19 نفر از 20 نفر همچین شرایطی رو ندارند اگه ورزش نکنید اگه غذای سالم نخورید احتمالاً نباید راه بیفتید به مردم بگید به خاطر عوارض داروئی اضافه وزن دارید و ناسالمید اره شاید مثل یه قربانی با شما برخورد کنند اما تنها دلیلی که باهاتون همدردی میکنند اینکه اصلاً براشون مهم نیست شما مراقب خودتون هستید یا نه.

اصل چهارم تمرین ثبات وجود :

من هیچ کسی رو نمیشناسم که بی مسئولیت باشه ، نقش قربانی رو دوست داشته باشه و اعتماد به نفس بالایی هم داشته باشه اگه من یه بچه داشتم و فقط یه چیز رو قبل از دانشگاه رفتن می تونستم بهش یاد بدم این بود که چطور تحت فشار خود واقعیش رو درست حفظ کنه. به چیزهای که باور داریم صد در صد بدون تعصب پایبند باشیم.

ثبات وجود به معنی نداشتن آگاهی اجتماعی یا خودخواهی نیست کاملاً به موقعیت بستگی داره اگه تو محیط کلاس باشم رفتارم با موقعی که با دوستام هستم فرق داره ولی تو هیچ شرایط برخلاف اون چیزی که هستم واقعا عمل نمی کنم.

اصل پنجم – تمرین هدفمند زندگی کردن:

اگه یه کار آفرین ببینید که مشتاق شغلشه و کسی رو هم ببینید که به شغل معمولیش بی تفاوته، کار آفرین تقریبا همیشه اعتماد به نفس بالاتری داره، چرا؟ چون کارآفرین سرباز دنیای مدرنه همونطور که هدف جنگاور براش خیلی همه و برای فتح کردن زندگی میکنه کارافرین هم  همینطوره. اون اعتماد به نفس بالاتری داره چون با هدف زندگی میکنه .

اصل ششم – تمرین رسیدن به کمال فردی:

متوجه باشید که وقتی می گم کمال فردی منظورم کمال فردی کس دیگه ای نیست. من به یه آکادمی نظامی می رفتم و هزار جور قانون داشت که باید رعایت می کردم و من بیشتر اونا رو نقض می کردم و اصلا هم ناراحتم نمی کرد و به هیچ وجه روی اعتماد به نفسم هم اثر نمی ذاشت چون اونا مخالف چیزایی که بهشون اعتقاد داشتم نبودن ولی اگه مخالف چیزایی عمل کنم که خودم بهشون باور دارم صدای درونم مدام بهم میگه چقدر بی ارزشم و فقط خودم اینو می دونم ولی وقتی حرف از اعتماد به نفسه صدای درونم از همه چیز مهم تره. نمیشه همزمان یه صدایی از درونتون بگه چقدر بی ارزشید و همزمان بخواید اعتماد به نفس داشته باشید.

اعتماد به نفس چیزی نیست که با خوندن یه مطلب یا تماشای ویدئو به دست بیاد بلکه با تمرین مداوم در طول زندگی می سازیمش.

برگرفته از کتاب  شش اصل با اعتماد به نفس بودن اثر ناتانیل براندن

مطالب پیشنهادی :

چگونه از نگرانی دست برداریم و زندگی کنیم

خلاصه قسمتی از کتاب جادوی فکر بزرگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *